Wist je dit al over mandarijnen?

Tegenwoordig hebben we het jaar rond mandarijnen verkrijgbaar in Nederland. Je vind ze standaard in onze fruitpakketten. Doordat we zelf de inkoop doen, zorgen we altijd dat we de lekkerste mandarijnen hebben van het moment. Hier een paar feitjes over mandarijnen die je misschien nog niet wist.

Oorsprong van de mandarijn

De mandarijn komt oorspronkelijk uit China. In de tijd van de Romeinen werden ze door handelaren naar Italië meegenomen. De vruchten waren een symbool van voorspoed en luxe. Een variant van de mandarijn, de clementine, wordt tegenwoordig het meest gegeten in Nederland. De vrucht bevat geen pitjes, een zoette smaak en heeft een fijne dunne schil.

Vruchten van ver

Ze worden vooral gekweekt in warme landen zoals Spanje, Griekenland Marokko, Mexico en Brazilië. Daar hebben ze een lekker warm klimaat waar deze vruchten lekker zoet kunnen worden. Ze worden vaak met boot of vrachtwagen naar Nederland getransporteerd.

Oranje door de zon?

In tegenstelling tot wat weel mensen denken, worden mandarijnen niet oranje door de rijping in de zon. De vruchten worden groen geplukt en onder de invloed van koude temperaturen tijdens het vervoer, worden ze oranje. Je bewaart ze dan ook het beste op een koele donkere plek zoals een kelder. Hier blijven ze ongeveer 10 dagen houdbaar.

Vitamine C bommetjes

Citrusvruchten zoals sinaasappel en mandarijnen zijn de beste bron om vitamine C binnen te krijgen, toch? Nou nee, dit klopt niet helemaal. Natuurlijk bevatten ze vitamine C, maar andere vruchten en groenten ook. Een kiwi bevat per 100 gram bijvoorbeeld 2 keer zo veel vitamine C als een mandarijn. Rauwe rode paprika of gekookte spruitjes bevatten per 100 gram zelfs 3 keer zoveel vitamine C. Om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen is het dus van belang om goed te variëren.

Met of zonder draadjes?

Lekker een mandarijntje eten, maar dan eerst alle dunne witte sliertjes eraf pulken of lekker opeten met sliert en al? In de schil en die slierten zitten ook belangrijke voedingsstoffen en vezels. Om van alle gezondheid effecten van mandarijnen mee te kunnen snoepen, is het daarom geen slecht idee om af en toe de mandarijn met draadjes en al te verorberen.

Pellen

Als de schil erg strak aan de mandarijn vastzit helpt het om de mandarijn rustig tussen de handen te rollen. Hierdoor komt de schil wat losser van de vrucht en is het pellen meteen een stuk makkelijker.

Jan Meerlo

Oprichter JM Fruitpakketten

”Wij werken het liefst met zoveel mogelijk producten uit de eigen regio. Appels, peren, pruimen, wortels, aardbeien en nog veel meer producten nemen wij af van onze vaste telers uit Westfriesland. Dagvers en heel erg gezond.

Bij het samenstellen van onze fruitpakketten  gebruiken we geen onnodig verpakkingsmateriaal en werken we met recyclebaar materiaal. Voor het milieu is het eten van seizoensfruit uit je eigen regio het beste. Alle vruchten die bij ons binnenkomen worden eerst nauwkeurig gekeurd.

Jan Meerlo

Favoriete blogs